UMED edukuje I LO
W 2019 r. I Liceum Ogólnokształcące im. Jędrzeja Śniadeckiego rozpoczęło współpracę z Uniwersytetem Medycznym w Łodzi w ramach projektu „UMED edukuje” http://edukuje.umed.pl/. W zajęciach uczestniczą uczniowie szkół średnich z klas II i III o profilu biologiczno-chemicznym, medycznym lub pokrewnych. Projekt obejmuje 3 edycje po 2 semestry (każda edycja to nowa grupa uczestników); całość obejmuje 3 klasy unikatowych uczestników.
Uczniowie naszej szkoły będą brać udział w zajęciach warsztatowych w ramach 5 BLOKÓW:
BLOK I
JAK ZOSTAĆ FARMACEUTĄ
Wiedza z zakresu nauk farmaceutycznych, w tym farmakologii, farmakognozji wraz z praktycznym aspektem wykorzystania wiedzy i stosowania jej w życiu codziennym.
Emulsje w świecie codziennym
znaczenie i rola emulsji w otaczającym nas świecie
praktyczne warsztaty z przygotowania emulsji z udziałem emulgatora
Farmakognozja pośród nauk farmaceutycznych
zastosowanie preparatów pochodzenia naturalnego w lecznictwie
praktyczne rozpoznawanie przykładowych surowców roślinnych, przeprowadzanie prostych reakcji, mikroskopowanie (rozpoznawanie spod mikroskopu w przygotowanych preparatach elementów diagnostycznych potwierdzających tożsamość danego surowca roślinnego)
Tabletki – nowe wyzwania
zasady tworzenia i stosowania leków doustnych
podstawowe oraz innowacyjne stałe doustne postaci leków, drogi ich podania i stosowania
BLOK II
ABC ANATOMII
Zapoznanie uczniów z anatomią ludzkiego ciała na przykładzie analizy budowy i znaczenia 3 układów narządowych człowieka oraz ich kluczowych narządów.
układ krążenia, szczególna rola serca
układ oddechowy, szczególna rola płuc i krtani
układ nerwowy, szczególna rola mózgowia
BLOK III
NAUKI O ZDROWIU
podniesienie poziomu wiedzy z zakresu nauk o zdrowiu z uwzględnieniem problemu starzenia się oraz biochemii i biologii molekularnej w kontekście mechanizmów powstawania chorób nowotworowych
Ty też będziesz seniorem
zapoznanie uczestników z procesem starzenia się oraz problemami wieku podeszłego w kontekście zmian w organizmie ludzkim i ich wpływu na społeczną aktywność osób starszych
warsztaty z wykorzystaniem symulatora odczuć osoby starszej
Molekularne podłoża chemioterapii
wprowadzenie do zagadnień związanych z pracą naukową i opracowywaniem w jej ramach nowych strategii terapii antynowotworowych z wykorzystaniem hodowli komórkowych i metod biologii molekularnej na wybranych przykładach
wprowadzenie do pracy naukowej: nabycie umiejętności stawiania problemu badawczego, analizy i wyboru potencjalnych metod badawczych, umiejętności projektowania eksperymentu naukowego oraz jego prawidłowego prowadzenia, a także analizy uzyskanych wyników oraz ich obróbki w celu prezentacji i publikacji
Patogeneza chorób nowotworowych
wiedza z zakresu biologii komórki oraz medycyny molekularnej, mechanizmy powstawania chorób nowotworowych z uwzględnieniem potencjalnych możliwości ich terapii
prowadzenie badań molekularnych z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu laboratoryjnego np. biochemia niektórych struktur komórkowych i rola białek w komórce
BLOK IV
WYCELUJ W KARIERĘ
zajęcia warsztatowe w zakresie planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej
rozpoznawanie własnego potencjału, zasobów, predyspozycji i metody skutecznego ich wykorzystania
określenie preferencji i zainteresowań zawodowych
znaczenie dodatkowych aktywności i podnoszenia kwalifikacji dla rozwoju osobistego
znaczenie i zasady przygotowania Indywidualnego Planu Działania