UNESCO
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization
Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury
Data powstania : 16 listopada 1945 roku.
Przystąpienie Polski do Projektu Szkół Stowarzyszonych UNESCO: rok 1956.
Dołączenie I LO Pabianice do międzynarodowej sieci Szkół Stowarzyszonych UNESCO: rok 1967.
Nasza szkoła dołączyła do szkół stowarzyszonych UNESCO w roku 1967, dzięki inicjatywie ówczesnej pani dyrektor Irena Sałacińska Od tamtego momentu zapisano wiele wspaniałych kart w dziejach naszej szkoły, uwiecznionych na kartach Kronik UNESCO w I LO.
Aktualna działalność UNESCO w naszej szkole:
§ wspieramy naukę języków obcych
§ nasza szkoła dba o wdrażanie 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju. Na 70. Sesji Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych, obradującej 25-27 września 2015 r. w Nowym Jorku z udziałem 100 przedstawicieli państw, szefów rządów i liderów społeczeństwa obywatelskiego, przyjęta została „Agenda na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030”, której zadaniem jest realizacja przez społeczność międzynarodową w ciągu najbliższych lat. Cele te znajdują się na gazetce UNESCO, na pierwszym piętrze między pracowniami 13 i 14
§ uczymy młodzież tolerancji, walki z ksenofobią
§ uwrażliwiamy młodzież na problemy współczesnego świata.
§ współorganizujemy akcje humanitarne
§ wspólnie świętujemy Światowe Dni UNESCO
Aktualnie działania UNESCO koordynują :
Pani Gabriela Koniecka-Kiełbasa(nauczycielka języka niemieckiego) oraz Pani Sonia Pawłowska-Kacała (nauczycielka języka angielskiego), które współpracują ze szkolnymi łącznikami UNESCO.
Agenda na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030
Na 70. Sesji Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych, obradującej 25-27 września 2015 r. w Nowym Jorku z udziałem 100 przedstawicieli państw, szefów rządów i liderów społeczeństwa obywatelskiego, przyjęta została „Agenda na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030”, wskazująca siedemnaście Celów Zrównoważonego Rozwoju, do osiągnięcia których społeczność międzynarodowa powinna dążyć w ciągu najbliższych lat. Każdemu z celów (goals) towarzyszy od kilku do kilkunastu zadań (targets), od realizacji których zależy sukces w osiągnięciu poszczególnych celów.
Cele:
Cel 1. Wyeliminować ubóstwo, we wszelkich jego formach, na całym świecie.
Cel 2. Wyeliminować głód, osiągnąć bezpieczeństwo żywnościowe, zapewnić lepsze odżywianie, promować zrównoważone rolnictwo.
Cel 3. Zapewnić wszystkim ludziom, niezależnie od wieku, zdrowe życie i dążyć do zapewnienia dobrostanu.
Cel 4. Zapewnić wszystkim edukację włączającą na wysokim poziomie i promować uczenie się przez całe życie.
Cel 5. Osiągnąć równość płci i wzmocnić pozycję kobiet i dziewcząt.
Cel 6. Zapewnić wszystkim ludziom dostęp do wody i odpowiednie warunki sanitarne, poprzez zrównoważone gospodarowanie zasobami wody.
Cel 7. Zapewnić wszystkim ludziom dostęp do stabilnych, zrównoważonych i nowoczesnych źródeł energii w przystępnej cenie.
Cel 8. Promować inkluzywny, zrównoważony model wzrostu gospodarczego oraz pełne, efektywne zatrudnienie i godną pracę dla wszystkich.
Cel 9. Budować trwałą infrastrukturę, odporną na skutki katastrof, promować zrównoważony, inkluzywny model rozwoju gospodarczego oraz wspierać innowacyjność.
Cel 10. Zmniejszyć nierówności rozwojowe pomiędzy krajami i w obrębie poszczególnych krajów.
Cel 11. Tworzyć bezpieczne, zrównoważone, odporne na skutki klęsk żywiołowych miasta i osiedla ludzkie.
Cel 12. Wypracować zrównoważone modele konsumpcji i produkcji.
Cel 13. Podjąć pilnie działania mające na celu zahamowanie zmian klimatycznych i przeciwdziałanie ich skutkom.
Cel 14. Zapewnić ochronę oceanów i mórz oraz zrównoważone korzystanie z ich zasobów.
Cel 15. Chronić i odbudować lądowe ekosystemy oraz promować zrównoważone metody ich wykorzystywania i gospodarowania lasami, przeciwdziałać pustynnieniu, powstrzymać i odwrócić procesy degradacji gleby oraz powstrzymać straty różnorodności biologicznej.
Cel 16. Promować pokojowe, inkluzywne, zrównoważone modele rozwoju społecznego, zapewnić wszystkim ludziom jednakowe szanse i sprawiedliwe traktowanie oraz dostęp do wymiaru sprawiedliwości; budować na wszystkich szczeblach efektywne, odpowiedzialne instytucje.
Cel 17. Wzmocnić narzędzia wdrażania i odbudowywania globalnego partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju.