PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
chemia, biologia, geografia, EDB
Przedmiotowy System Oceniania uwzględnia główne systemy wartości określone w Statucie I LO. Obejmuje ocenę wiadomości, umiejętności i postaw uczniów.
Formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:
Odpowiedź ustna – przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji
Kartkówka – obejmuje materiał z trzech ostatnich lekcji, nie wymaga wcześniejszego zapowiadania
Sprawdzian – odpowiedź pisemna przeprowadzana po zakończeniu działu
Ocena pracy wykonanej przez ucznia (zadanie domowe)
Praca na lekcji
Ocena zeszytu przedmiotowego
Ocena zeszytu ćwiczeń
Prace dodatkowe (schematy, plansze, wykresy, rysunki itp.)
W przypadku sprawdzianów pisemnych lub kartkówek przyjmuje się skalę procentową przeliczaną na oceny wg kryteriów:
niedostateczny – poniżej 40%
dopuszczający – od 40%
dostateczny – od 60%
dobry – od 75%
bardzo dobry – od 90%
celujący – spełnione warunki oceny bardzo dobrej i wykonane zadanie dodatkowe o podwyższonym stopniu trudności.
Formy poprawy oceny, wystawienie oceny śródrocznej i końcowej:
nauczyciel ustala termin sprawdzianu przynajmniej 1 tydzień wcześniej (zapisuje w dzienniku);
nauczyciel oddaje sprawdzone prace pisemne w terminie do 2 tygodni;
uczeń ma możliwość poprawy sprawdzianu w terminie do 2 tygodni;
uczeń nieobecny na sprawdzianie ma obowiązek napisania go w terminie do 2 tygodni od powrotu do szkoły;
wydłużenie terminu zaliczenia sprawdzianu może nastąpić tylko z istotnych powodów (długotrwała choroba, pobyt w szpitalu);
ocenę z poprawy wpisuję się obok oceny uzyskanej wcześniej tylko jeśli jest wyższa;
uczeń ma prawo do jednokrotnej (dodatkowej) poprawy w formie pisemnej materiału obejmującego zakres danego półrocza lub roku szkolnego, jeśli chce uzyskać ocenę śródroczną lub roczną wyższą od proponowanej;
ocenę śródroczną uczeń może poprawić w drugim półroczu w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
Dodatkowe informacje:
zabronione jest na sprawdzianach, kartkówkach korzystanie z urządzeń telekomunikacyjnych;
uczeń zobowiązany jest do posiadania podręcznika, prowadzenia zeszytu przedmiotowego lub zeszytu ćwiczeń;
uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji (nie dotyczy to sprawdzianów i kartkówek zapowiedzianych):
1 raz w półroczu przy 1-2 h zajęć w tygodniu,
2 razy w półroczu przy 3h zajęć i więcej w tygodniu;
Sposoby informowania uczniów.
Na pierwszej godzinie lekcyjnej uczniowie są zapoznawani z PSO. Wszystkie oceny oparte o opracowane kryteria są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców – są zapisane w dzienniku. Sprawdziany i inne prace pisemne są przechowywane w szkole do końca półrocza.
Sposoby informowania rodziców.
O ocenach bieżących informuje się rodziców poprzez dziennik, na zebraniach rodzicielskich lub w czasie indywidualnych spotkań z rodzicami, udostępniając zestawienie ocen. Informacja o grożącej ocenie niedostatecznej klasyfikacyjnej jest przekazywana zgodnie z procedurą zawartą w Statucie I LO.
Kryteria dla danej oceny:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
– opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
– formułuje problemy oraz dokonuje analizy i syntezy nowych zjawisk,
– proponuje rozwiązana nietypowe, samodzielnie i w sposób twórczy,
– osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach na szczeblu wyższym niż szkolny;
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
– opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
– stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach,
– wykazuje dużą samodzielność i bez pomocy nauczyciela korzysta z różnych źródeł wiedzy,
– biegle, samodzielnie rozwiązuje zadania o dużym stopniu trudności;
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
– opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
– poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań i problemów,
– samodzielnie rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności,
– korzysta z układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic i innych źródeł wiedzy;
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
– opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
– korzysta z pomocą nauczyciela ze źródeł wiedzy,
– poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności przy rozwiązywaniu typowych zadań i problemów,
– rozwiązuje zadania o niewielkim stopniu trudności;
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
– ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej,
z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności;
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
– nie posiada podstawowego minimum wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej,
nie jest w stanie rozwiązać zadania z pomocą nauczyciela,
braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z danego przedmiotu.