PSO – chemia, biologia, geografia, EDB
Przedmiotowy System Oceniania uwzględnia główne systemy wartości określone Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania. Obejmuje ocenę wiadomości, umiejętności i postaw uczniów.
-
Formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:
-
Odpowiedź ustna – przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich tematów;
-
Kartkówka obejmujące materiał z trzech ostatnich tematów, nie wymaga wcześniejszego zapowiadania;
-
Sprawdzian – odpowiedź pisemna przeprowadzana po zakończeniu każdego działu;
-
Ocena pracy wykonanej przez ucznia (zadanie domowe)
-
Praca na lekcji
-
Ocena zeszytu przedmiotowego
-
Ocena zeszytu ćwiczeń
-
Prace dodatkowe (schematy, plansze, wykresy, rysunki itp.)
-
W przypadku sprawdzianów pisemnych lub kartkówek przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na
oceny cyfrowe wg kryteriów:
100% – 90% – ocena bardzo dobra
89% – 75% – ocena dobra
74% – 60% – ocena dostateczna
59% – 40% – ocena dopuszczająca
39% – 0% – ocena niedostateczna
-
Formy poprawy oceny, wystawienie oceny semestralnej i końcowej:
-
nauczyciel ustala termin sprawdzianu przynajmniej 1 tydzień wcześniej (zapisuje w dzienniku);
-
nauczyciel oddaje sprawdzone prace pisemne w terminie do 2 tygodni;
-
uczeń ma możliwość poprawy oceny ze sprawdzianu w terminie do 2 tygodni;
-
uczeń nieobecny na sprawdzianie ma obowiązek napisania go w terminie do 2 tygodni od powrotu do szkoły;
-
wydłużenie terminu zaliczenia sprawdzianu może nastąpić tylko z istotnych powodów (długotrwała choroba, pobyt w szpitalu);
-
ocenę z poprawy wpisuję się obok oceny uzyskanej wcześniej tylko jeśli jest wyższa;
-
uczeń ma prawo do jednokrotnej (dodatkowej) poprawy w formie pisemnej materiału obejmującego zakres danego semestru lub roku szkolnego, jeśli chce uzyskać ocenę semestralną lub roczną wyższą od proponowanej;
-
ocenę za pierwszy semestr uczeń może poprawić w drugim semestrze w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
-
-
Dodatkowe informacje:
-
zabronione jest na sprawdzianach, kartkówkach korzystanie z urządzeń telekomunikacyjnych;
-
uczeń zobowiązany jest do posiadania podręcznika, prowadzenia zeszytu przedmiotowego lub zeszytu ćwiczeń;
-
uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji (nie dotyczy to sprawdzianów i kartkówek zapowiedzianych):
-
1 raz w semestrze przy 1-2 h zajęć w tygodniu;
-
2 razy w semestrze przy 3h i więcej w tygodniu;
-
-
-
Sposoby informowania uczniów.
Na pierwszej godzinie lekcyjnej uczniowie są zapoznawani z PSO. Wszystkie oceny oparte o opracowane kryteria są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców – są zapisane w dzienniku. Sprawdziany i inne prace pisemne są przechowywane w szkole do końca semestru.
-
Sposoby informowania rodziców.
O ocenach cząstkowych informuje się rodziców poprzez dziennik, na zebraniach rodzicielskich lub w czasie indywidualnych spotkań z rodzicami, udostępniając zestawienie ocen. Informacja o grożącej ocenie niedostatecznej klasyfikacyjnej jest przekazywana zgodnie z procedurą WSO.
-
Kryteria dla danej oceny:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
– posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania,
– formułuje problemy oraz dokonuje analizy i syntezy nowych zjawisk,
– proponuje rozwiązana nietypowe,
– osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach na szczeblu wyższym niż szkolny;
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
– opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
– stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach,
– wykazuje dużą samodzielność i bez pomocy nauczyciela korzysta z różnych źródeł wiedzy,
– biegle, samodzielnie rozwiązuje zadania o dużym stopniu trudności.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
– opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
– poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań i problemów,
– samodzielnie rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności,
– korzysta z układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic i innych źródeł wiedzy.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
– opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności,
– korzysta z pomocą nauczyciela ze źródeł wiedzy,
– poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności przy rozwiązywaniu typowych zadań i problemów,
– rozwiązuje zadania o niewielkim stopniu trudności.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
– ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem,
-
z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
– nie posiada podstawowego minimum wiadomości i umiejętności określonych w programie nauczania przedmiotu,
-
nie jest w stanie rozwiązać zadania z pomocą nauczyciela,
-
dokonał działań nie dozwolonych: ściąganie, plagiat, praca niesamodzielna.